11 Ocak 2008 Cuma

edebi bir eser olarak kuran

dün unc'deki iki tane dersi izledim ama hayır, tasarım masarım değil, "religious studies" bölümünün dersleri. ve çok mutluyum; özellikle "quran as a literary text" isimli ders beni gerçekten çok fazla açıdan besledi ve uyandırdı diyebilirim. klişeleşmiş bir sesler, sözler ve ibadetler manzumesi olarak algılayageldiğimiz bu metnin aslında ne kadar tarihi, edebi ve görsel bir yapı olduğunu hatırlatıcı, kafa sarsıcı, tabu devirici idi. bir ders kapsamında, üniversite çatısı altında basbayağı "tilavet" aracılığıyla dinlediğimiz alak suresinin içindeki kafiyeleri analiz ettik, dersin profesörü carl ernst, rahman suresindeki sürekli tekrar eden cümlenin "hebrew bible"daki başka tekrara dayalı bir bölüme cevap olup olamayacağını tartıştı. üstünde durduğu, hatırlayabildiğim ve not alabildiğim diğer konular: "bible" kelimesinin etimolojik olarak "kitap" kelimesine denk düştüğü, ama "kuran"ın "recitation" anlamına geldiği, yani sesli okuma ile birleştirildiği, yani sözlü kültürün parçası olduğu... zaten ilk basılı kuran'ın da ancak 1923'de üretildiği, özne kullanımının (ben, biz, sen, siz, onlar...) tıpkı bir shakespeare piyesindeki gibi bir çeşitlilik içerdiği, ancak bazen seslenen, bazen seslenilen bu öznelerin kimler olduğunu zaman zaman yakalayamadığımız... üzerine yemin edilen doğa öğeleri ve zaman dilimleri... "de ki" diye başlayan surelerin, peygamber tarafından da "de ki" denerek aktarılmasındaki incelik...

6 yorum:

Adsız dedi ki...

Merhaba,tanıştığımıza memnun oldum.
Bahriye

Evren dedi ki...

zaten alamanca ve felemenkce'de de kutuphaneye bibliothek deniyor ya..thek de malum raf demek...kitap rafi anlamina geliyor total olarak...diskothek de disklerin konuldugu raf...dogru di mi?

hicbirsey dedi ki...

heralde tek tek kondugu yer anlaminda. thek thek.. agardi tüm saçlarım thek thek (tatlises, 2003)

Evren dedi ki...

ama ben kuran, incil felan gibi dejenere olmasin diye hemen yazildi diye biliyordum...sasirdim...basili ve el-yazmasi diye ayri mi dusunmek gerek?

hmm recital ve recitation recidatum kokunden mi geliyor? recidatum'u attim kafadan tabii...

hicbirsey dedi ki...

re-cite... sesle bir daha bir daha canlandır metni.. evet, düşünmediydim...

Adsız dedi ki...

çok güzelmiş ders...